Attention :)

''Dia Mengetahui tentang kamu sejak Dia menjadikan kamu dari Tanah dan semasa kamu masih janin . dalam perut ibumu Maka janganlah kamu mengganggap dirimu suci .Dia Mengetahui tentang orang yang bertakwa .. , ' . ( Al-najm: 32) .. , ' ,

19 April, 2024

Kasihan wanita itu

Kasihan sekali.

Suatu ketika dahulu aku pernah bertengkar hebat dengan mantan kekasihku.
Pertengkarannya hanya kerana seorang wanita.
Kata mantanku, wanita itu sudah lama menaruh perasaan padanya jadi bukan salah dirinya, bagiku pula aku menyalahkan mantanku kerana erasakan dia memberikan ruang kepada wanita itu dengan sebuah harapan.

Terang terangan mantanku cuba menafikan tanpa mengakui kesilapannya.
Akhirnya aku sedar bahawa redflag yang ketara ada pada mantanku. lalu?
Aku mundur tanpa banya bicara, aku ciptakan pelbagai alasan supaya dia membenciku & meninggalkanku. Kononnya girl support girl, aku tidak dapat meneruskan kerana jika diteruskan hubunganku akan menjadi toxic. Aku akan teringat dan mengungkit. So aku tinggalkan.

Tahukah apa yang paling menyedihkan? paling menyedihkan bukan disaat aku tahu mereka mulai bercinta. Yang menyedihkan apabila kawan mantanku menceritakan kepadaku 

''mantanmu masih menyintaimu Jihah, dia hanya mahu melihat kamu cemburu awalnya.Tidak menyangka kamu benar-benar pergi. Dia sangat menyayangimu berbanding dengan yang sekarang'. Aku hanya terdiam. Biarlah. Egoku menguasai.

Tiba dirumah. Aku mulai berfikir, Permainan bodoh apakah yang mantanku sedang mainkan. Kerana aku, dia berpura pura mencintai wanita itu. Tidak aku memandang mereka dengan iri melainkan tatapanku hanya pandangan kasihan. kasihan kerana aku pernah menemui seorang suami yang menjalinkan hubungan dengan bekas kekasihnya meskipun rumah tangganya sudah dibina 12 tahun bersama! Katanya lagi, dia tiada perasaan terhadap isterinya melainkan zuriatnya tiga orang sekadar membuktikan 'kelelakiannya' kepada mereka yang melihat. Allahu. nauzubillahiminzalik.

Semoga sahaja mantanku benar-benar melupakanku. 
Meskipun tentangku masih dibahaskan dibibirnya kepada temannya. Dan temannya masih menyampaikan padaku. aku berharap dia menjaga pasangannya sekarang sebaik-baiknya sebagai seorang lelaki yang bertanggungjawab.  Tiba tiba aku meluah berkaitan mantanku, baru-baru ini ada sesuatu yang berlaku menyebabkan aku terdetik termimpi dalam mimpi. Seolah-olah dia memanggilku dan meminta aku kembali. Aku sangat sedih didalam mimpi itu terhadap pasangannya sekarang ditipu oleh sebuah perhubungan. Mungkin ada yang kata, cinta itu terus mekar namun meneruskan kehidupan sebagai penggalas tanggunggjawab . :(

No comments:

Post a Comment