Attention :)

''Dia Mengetahui tentang kamu sejak Dia menjadikan kamu dari Tanah dan semasa kamu masih janin . dalam perut ibumu Maka janganlah kamu mengganggap dirimu suci .Dia Mengetahui tentang orang yang bertakwa .. , ' . ( Al-najm: 32) .. , ' ,

15 August, 2019

Kemaafan

Kemaafan..

kemaafan merupakan satu kata yang mudah diungkapkan dan tidak mudah untuk dilakukan oleh sesetengah orang..

aku ? salah seorang yang sangat sukar memaafkan kesalahan yang orang lakukan sekecil zarah ataupun besar tetapi tu dahulu.

meskipun sekarang aku boleh rasakan diri aku tak seperti dahulu lagi, kini aku banyak memaafkan, berlapang dada dan tidak hanya menfokuskan pada satu titik kesalhan manusia, maksud aku dengan memperbesar-besarkan sesuatu perkara, bila aku dapat membuktikan kesalahan seseorang. Ok, i have done. FULL STOP .

Aku ego? mungkin juga aku ego. Dalam menjadi wanita yang pemaafan in the same time seorang yang ego. Aku pun merasakan ada ego aku, such as jika seseorang itu melakukan kesalahan, for me 'ya aku boleh maafkan kamu '' but its not okey untuk aku terima kau seperti dahulu terutama bende yang melibatkan penipuan, tikam belakang and so on. For me, aku akan buat kebaikan pada seseorang yang aku kenali as long as dia tak buat onar dengan aku but if she/he treat me like a shit i will show u how its ! dan keegooan aku ialah aku berlalu pergi (tidak lah sampai mengangkat dia sebagai musuh aku) aku cuma buat urusan aku, jika dulunya kita teman rapat sekali dia buat onar, aku tidak lagi menfokus kebaikan pada dia. I mean my attention kalau dulu dia boleh bagi secawan kopi aku boleh balas dengan sepinggan nasi (haa lebih kurang mcm  tu la).

For me, memaafkan tidak bermakna aku menerima & berpura pura tiada apa yang berlaku dan mungkin atas beberapa perkara aku boleh acted like nothing happend jika point tu biasa..

dalam kehidupan ini pelbagai ragam manusia aku temui, ada yang jenis buat khianat namun berlagak macam kita sebagai pesalah, ada yang sangat baik ketika memerlukan pertolongan, ada yang macam macam, but mungkin ada benarnya sebelum ni mereka cakap aku terlalu "berhati-hati'' dalam menerima orang baru dalam kehidupan aku. 

kadang-kadang aku tak boleh nafikan aku rasa seolah aku tak nak kenal orang baru sebab aku takut kecewa but bila fikir balik, aku tak patut takut pada bende yang belum berlaku. Cumanya bagus juga berhati hati just keep a quality je la..

Aku still remember aku ada seorang 'kawan' dekat uni aku, kami berkawan biasa biasa takde rapat sangat then dia ada couple dengan kawan aku juga. Entah mengapa kawan aku tu sampai terpaksa delete no phone aku sampai takut nak chat, nak sembang and so on. Then perempuan tu pun mcm lain. Tup tup ada badai dan mereka putus.  Then the man cerita la yg perempuan tu jealous dgn aku and insecure bla bla. but aku just senyap, faham je la tapi yang aku tak faham dia buat mulut dekat belakang. First aku buat tak tahu tapi bende melarat bila ade orang lain siap tanya aku. masa tu jantung aku bergelora dah la banyak bende aku nak fikir.

That night aku whatpp that girl, aku slow talk panjang lebar sebab nak tanya tentang "khabar angin'' then dia mengaku ade buat cerita sebab nak suruh aku "kurang pengaruh". Then aku cakap aku bagi dia peluang jangan sesekali main petik nama aku sebab aku tak pernah peduli langsung hal dia. Dia senyap..

aku tutup story tu dan lupakan teruskan hidup aku. dua dua "manusia'' tu aku tak peduli sbb aku tak nak fokus pada bende kecil yang menyerabutkan aku so aku tak peduli. tak lama lepas tu perempuan tu whatpp aku tanya "macam mana awk maafkan saya dan buat macam takde ape?''.

i told her "Firstly, im anti bullshit ! Banyak bende yang saya perlu fokuskan dan saya start sedar yang saya akan fokus pada something yang grow sy, kalau something yng mengganggu saya, sy akan ketepikan". Then dia minta maaf. Aku delete no whtpp dia sebab memang malas nak fikir. Tak lama lepastuu panjang berjela ex bf dia pula dtg minta maaf. Aku dua dua aku malas layan. Aku rasa mcm terlalu hmm kecil untuk aku fokuskan, banyak bende besar dihadapan yang jauh lebih baik menanti. Insha allah !

kemaafan dalam apa jua perkara, ya pada mulanya tak semua orang boleh lakukan, but its okey. Ambil la masa sebanyak mana asalkan niat mahu dan nekad mahu memaafkan dan move ke hadapan, jangan sesekali menanam dendam sebab kita tak akan bersinar dengan meniup lilin orang lain. Biarkan mereka dengan sifat mereka yang penting kita berusaha membaiki diri kearah yang diredhai. Insha allah ! 

No comments:

Post a Comment