Attention :)

''Dia Mengetahui tentang kamu sejak Dia menjadikan kamu dari Tanah dan semasa kamu masih janin . dalam perut ibumu Maka janganlah kamu mengganggap dirimu suci .Dia Mengetahui tentang orang yang bertakwa .. , ' . ( Al-najm: 32) .. , ' ,

22 October, 2022

Suara kecil

Di suatu hari, aku dihimpit perasaan hiba. Resah, gelisah, kecewa & sedih silih berganti. Aku membiarkan diriku tenggelam dalam perasaanku sendiri. Padam muka! Kadang-kadang laungan kecil berteriak di hati kecilku. Arghh ! Padam muka, penyakit yang tidak ada, aku sendiri yang mencari.

Di suatu sudut lain pula, mungkin malaikat kecilku yang sentiasa mengajak aku supaya berfikiran baik-baik sahaja bahawa semuanya akan baik-baik. Aku cuma perlukan waktu sahaja. Semakin aku meniti dewasa, aku mengenali pelbagai ragam manusia. Ada yang baik dan boleh dikatakan kebanyakannya baik. Namun disudut lain, ada yang tersangat baik pada awalnya & boleh berubah menjadi seseorang yang tidak terjangkau jahatnya. Bahkan aku sendiri tidak mengenali siapa dirinya lagi.

Mungkin juga aku penat. Mental aku yang terlebih penat membuat badan akan terikut lelahnya. Emosi juga akan saling bergabung untuk memberi tekanan demi tekanan & akhirnya. Aku kecundang dalam ketidakstabilan perasaan. Sulit juga menjadi seorang 'aku'. Ingin difahami namun tidak pernah memberitahu apa yang aku mahukan. Anehkan?

Bab percintaan aku pernah juga kecundang. Bagi aku mereka 'menyakitiku' dengan perbuatan & kadang kadang perkataan. Mungkin bagi orang lain aku tidak patut terasa untuk beberapa perkara tapi ada waktunya; mereka menyatakan aku terlalu sensitif terhadap perkara-perkara yang kecil :(. Aku cuba bertahan & menyesuaikan mengikut keadaan mungkin ada benarnya apa yang mereka katakan. Dan akhirnya aku menyedari bahawa yang aku cintai adalah bukan orang yang benar. Mana mungkin dia boleh mencintai dengan caranya yang tidak menjaga perasaanku. Apa pun alasannya, perasaan aku yang utama. Mungkin wanita lain boleh bertolak ansur dengan merendahkan nilai ciri-ciri yang dia idamkan pada layanan sang pasangan & begitu juga aku pernah lakukan dan akhirnya aku menyedari satu perkara. Aku salah !
Jika aku disakiti, sebenarnya aku yang membenarkan perkara itu terus berlaku. Aku yang izinkan perkara itu berlaku. Jika aku mengatakan 'Stop' ianya pasti sudah tidak berlaku. Orang yang benar mencintai akan berubah untuk kita apa jua alasannya. FullStop tapi situasi toxic aku ianya tidak berlaku tetapi menyalahkan aku atas perkara yang berlaku.

Sehingga sesiapa yang cuba mendekati aku betapa baiknya. Betapa banyak effort & layanan yang cuba mereka lakukan, aku malas untuk fikirkan kerana yang beria-ria di awal belum tentu akan beria hingga akhirnya . & orang yang kita pernah menceritakan trauma terhebat, dia juga yang akan melakukan dengan lebih hebat pada kita :) facts !

Jika kelihatan aku lebih suka memendam & tidak  punya bebanan masalah. Sebenarnya, kamu yang tidak aku percayai. Simple :) Suatu saat, akan tiba masanya Allah menggantikan semua kepahitan & kesedihan dengan sesuatu yang tidak terjangkau dek akal. Amin !

No comments:

Post a Comment