Attention :)

''Dia Mengetahui tentang kamu sejak Dia menjadikan kamu dari Tanah dan semasa kamu masih janin . dalam perut ibumu Maka janganlah kamu mengganggap dirimu suci .Dia Mengetahui tentang orang yang bertakwa .. , ' . ( Al-najm: 32) .. , ' ,

04 September, 2022

Biar diri kita selesa

Setelah sekian lama menyepi disini. 
Aku kembali untuk menulis bait bait kata.
Sebenarnya banyak juga perkara yang aku catatkan di diari mungkin terlalu sulit untuk diceritakan disini.

Pengalaman itu sesuatu yang akan membuat kita semakin dewasa jika kita belajar dari sejarah lalu. Apa guna segala sejarah jika tidak ambil sebagai iktibar. Pengalaman pengalaman lalu juga mengajarkanku bahawa aku  tidak menerima sesuatu yang kurang daripada sepatutnya yang aku dapatkan.

Aku tidak suka memperendahkan sesiapa kerna aku tahu sakitnya bila dihina.
Dalam bersahabat dan bercinta sekalipun, aku di tahap biasa-biasa sahaja.
Aku tidak mahu beria dalam apa-apa perkara yang akhirnya membuatkan aku kecewa.
Bila aku menyedari itu aku membuat perkara biasa-biasa sahaja supaya bila sesuatu itu tidak sesuai dengan aku rancang, maka jatuhku tidak sejatuh yang sukar untuk aku bangun kembali.

Benar sekali. Aku hanya bersungguh dengan mengajar impian & cita-citaku.
Sekiranya aku gagal mencapai seperti aku mahukan,sekurangnya aku bangga dengan usahaku.
Berusaha pada impian itu jauh lebih memberuntungkan kerana yang mengusahakan adalah seorang diri bukan melibatkan orang lain yang boleh mencipta luka pada diri kita.

Benar juga. Dalam kesibukan kita mencapai impian & cita dan berjaya mencapai beberapa kejayaan.
Yang sudi berkawan juga ramai, yang tiba tiba meluahkan rasa suka juga ada.
Lumrahnya kehidupan begitu. Tidak perlu pelik. Tidak semua manusia seperti diri harapkan.

Semakin dewasa juga aku memahami bahawa kita perlu menjauhi diri daripada seseorang jika seseorang itu telah menjadi toxic buat diri kita. Kita fikir orang toxic tidak mempengaruhi hidup kita hakikatnya apa yang kita selalu hadap, itu sedikit sebanyak akan mempengaruhi emosi kita. Begitu juga yang berlaku dekat aku, aku terpaksa menjauhi diri bila merasakan sesuatu perhubungan sudah menjadi toxic. Aku tidak mahu menyakiti & aku tidak mahu diri aku disakiti.. Aku memilih pergi.

Kehidupan aku banyak perkara yang perlu aku fikirkan. Penat, serabut & down itu perkara biasa.
Apabila 'pulang' pada sesiapa yang aku anggap 'rumah', rumah itu perlulah sentiasa memberikan ketenangan bukan meninggalkan aku sendirian seolah-olah aku tidak punya rumah. 


No comments:

Post a Comment