Attention :)

''Dia Mengetahui tentang kamu sejak Dia menjadikan kamu dari Tanah dan semasa kamu masih janin . dalam perut ibumu Maka janganlah kamu mengganggap dirimu suci .Dia Mengetahui tentang orang yang bertakwa .. , ' . ( Al-najm: 32) .. , ' ,

17 February, 2022

Berusaha menjadi dia yang pemaaf

Kematangan itu bukan soal umur..

Pernah beberapa orang berkata padaku, jika ingin mencari lelaki, carilah lelaki yang lebih berusia. Lebih matang, banyak pengalaman hidup (makan garam) dalam kehidupan..
Bagiku pula ianya tidak benar. 

Ada orang tua di umur namun penuh dengan sifat ketidakmatangan.
Ada pula orang muda namun penuh matang.

Tahap kematangan seseorang dalam banyak aspek dapat dinilai tanpa mereka sedari.
Paling mudah contoh untuk dipetik apabila bersembang.
Mereka boleh bersembang seolah-olah gajah boleh terbang tetapi isi penyampaian adalah kosong.
atau pun paling mudah dilihat apabila dia sedang marah.
Bagi aku, aku suka perhatikan apabila seseorang marah. Dari segi perbuatan dan kata-kata boleh dilihat sejauh mana sikapnya.

Sama ada menyakitkan atau tidak kata-kata yang dilontarkan atau emosi yang dia luahkan dapat kita baca.
Tidak semua orang boleh mengawal amarahnya.
Tidak semua orang juga boleh menangani sikapnya.

Ada orang marah sehingga dendam.
Ada orang pula cuba memaafkan.

Dalam asyik menkritik sifat seseorang.
Aku juga punya kelemahan, jika dulu aku seorang yang sangat agresif dan tidak boleh mengawal amarahku. Aku belajar untuk ubah. Perlahan lahan menjadi lebih tenang dan cuba untuk tidak berdendam. Aku belajar menerima dan memaafkan.
Dalam proses kedewasaan ini, tidak boleh dinafikan sikapku kadangkala boleh bertukar menjadi pemarah & boleh membawa kepada dendam sekiranya tidak aku kawal. Kuncinya satu, jangan cuba mencabar kesabaranku. 
Aku boleh membalas kemarahanku dengan cara yang tidak terfikir dek akal sehingga seseorang boleh menyesali memulakan dahulu. 
Caraku tidak kasar, tapi boleh membuat seseorang tertampar dengan perangainya sendiri.
Sebab itu aku tidak mahu mempunyai musuh atau bergaduh dengan sesiapa kerana aku tidak mahu melayani sesuatu yang remeh temeh, tetapi jika ianya dimulai aku akan akhiri sebaiknya :) 

No comments:

Post a Comment